تشخیص مراحل اولیه ی دیابت نوع 1 از طریق تصویر برداری رزنانس مغناطیسی

دوشنبه 23 فوریه 2015- محققان بیمارستان عمومی ماساچوست اعلام کردند امکان مشاهده ی التهاب پانکراس که به دیابت نوع 1 می انجامد ازطریق تصویربرداری رزنانس مغناطیسی MRIوجود دارد.

محققان استفاده از ماده ی ferumoxytol(نانوذرات آهن پوشش داده شده) در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی را برای بررسی التهاب پانکراس در افراد داوطلب امتحان کردند.

این ماده درمحل التهاب ازعروق خونی نشست می کند از آنجائیکه وجود التهاب درسلولهای تولید کننده ی انسولین علامتی از آغاز دیابت نوع 1 است، استفاده از این روش به شناسایی مراحل اولیه ی دیابت نوع 1 کمک می کند.

دراین تحقیق از یازده فرد داوطلب که به تازگی دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده بود ثبت نام شد. شواهدی  دال بر وجود التهاب درسلولهای بتای این افراد وجود داشت علاوه بر این از 10 فرد سالم به عنوان گروه کنترل ثبت نام  به عمل آمد.

تصاویر MRIتهیه شده با ماده ی ferumoxytolاز بیماران دیابتی نشاندهنده ی تجمع و رسوب این ماده در پانکراس بود که نشاندهنده ی ادامه ی التهاب است اما چنین تجمعی ازماده ی ferumoxytolدر افراد  گروه کنترل مشاهده نشد.

محققان معتقدند این تصاویر به درک بهتر بیماری دیابت و روند  طبیعی آن کمکی می کند، همچنین با استفاده از این نوع تصویربرداری می توان احتمال ابتلا بیمارانی که دچار التهاب پانکراس هستند را به دیابت تعیین نمود.

دکتر Gagliaاز بخش ایمونولوژی موسسه ی Joslinمی گوید: تنوع زیادی بین افراد دیده می شود که با آنچه  شما بطور کلینیکی مشاهده می کنید متفاوت است این تفاوتها هرگز قبل از این در انسانهای زنده قابل مشاهده و بررسی نبود.

 این روش می تواند  برای اسکن افراد به منظور بررسی احتمال پیشرفت التهاب و بروز بیماری دیابت مورد استفاده قرار گیرد. با شناسایی افراد در معرض خطر می توان از آنها برای تحقیق درمانهای Immunomodulatory(درمانهای تعدیل سیستم ایمنی) ثبت نام کرد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/early-stages-of-type-1-diabetes-identified-through-mri-90152232.html